Om een succesvol product te maken, moet u rekening houden met alle stappen die nodig zijn om van concept tot lancering te komen. Deze serie helpt u daarbij door praktische tips te geven over hoe u de beste keuzes kunt maken voor elke fase in uw ontwikkelingsproces.
Denk groot en klein.
Denk groot en denk klein. De beste apps zijn ontworpen om dagelijks te worden gebruikt, maar ze hebben ook langetermijndoelen voor ogen. Wanneer u aan uw app-ontwikkelingsproject begint, stel uzelf dan de volgende vragen:
- Hoe zal mijn app passen in het leven van mensen? Welke rol speelt het in hun dagelijkse routines, als die er al zijn?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat gebruikers terug blijven komen voor meer nadat de eerste download heeft plaatsgevonden?
- Is er een manier waarop ik een soort sociale media-integratie in mijn app kan inbouwen, zodat gebruikers met elkaar kunnen communiceren en informatie over wat ze aan het doen zijn met hun vrienden en familieleden kunnen delen?
Heb een open geest.
Om het meeste uit uw app te halen, moet u onbevooroordeeld zijn over hoe uw app kan helpen. Denk na over hoe technologie kan worden gebruikt om problemen op te lossen, van dingen gemakkelijker en sneller, goedkoper, beter en toegankelijker maken.
Prototype, prototype, prototype.
Als u uw app ontwerpt en ontwikkelt, is het belangrijk dat u vroeg en vaak prototypes maakt. Prototypen helpen u de gebruikerservaring, gebruikersbehoeften, gebruikersperspectief en het doel te begrijpen. Prototypes bieden u ook een manier om feedback te krijgen van gebruikers – en van hen om directe feedback te geven over wat wel of niet werkt voor hen. Het is een geweldige manier om je aannames over de app te testen voordat je er te veel tijd in investeert. Naast het verkrijgen van waardevolle input van echte mensen die uw app gebruiken, helpt prototyping tijdverspilling voorkomen door potentiële problemen vroeg in het proces te identificeren.
Bij het testen van een prototype is het belangrijk om echte gebruikers te gebruiken. Dit zal u helpen te begrijpen hoe gebruikers denken over het probleem dat uw app oplost en wat ze nodig hebben van een oplossing. Het stelt u ook in staat om te observeren hoe mensen met uw prototype omgaan en uit te vinden of het echt doet wat u van plan was.
Zorg voor perspectief.
Het belangrijkste onderdeel van elk proces is het vragen om feedback. Wanneer je aan iets werkt, is het gemakkelijk om verstrikt te raken in de details en uit het oog te verliezen hoe anderen het zullen opvatten. Het kan ook zijn dat je te dichtbij bent om dingen te zien die verbeterd of veranderd kunnen worden op basis van gebruikersbehoeften.
Feedback krijgen van mensen die niet bij het project betrokken zijn, kan echter lastig zijn. Hoe krijg je hun perspectief? Begrijpen ze wat je team probeerde te bereiken? Zullen ze in staat zijn om een eerlijke kritiek te geven zonder bevooroordeeld te worden door persoonlijke gevoelens tegenover elkaar?
Er zijn een paar manieren die volgens ons goed werken:
- Om te beginnen, zorg ervoor dat iedereen zich bewust is van zijn rol bij het presenteren van wat dan ook tijdens dit proces. Als een bepaalde persoon autoriteit heeft gekregen over een ander (zoals een officemanager), dan moet dat in elke vergadering/activiteit tot uiting komen, zodat er geen verwarring ontstaat over wie op een bepaald moment de leiding moet nemen.*
Denk eerst aan de gebruiker, dan aan de technologie.
Een van de belangrijkste dingen om te onthouden als je een app ontwerpt is dat de gebruiker belangrijker is dan de technologie. Dit betekent dat je ontwerp gericht moet zijn op de gebruiker en hun ervaring, niet op hoe cool het zou zijn als we dit of dat geweldige ding zouden kunnen doen met nieuwe technologie.
Denk na over hoe het zou zijn voor iemand om je app te gebruiken, en denk dan na over hoe je wilt dat ze zich voelen tijdens hun interactie ermee. Je wilt ook dat je gebruikers een goede indruk hebben van je bedrijf, dus probeer ervoor te zorgen dat welke visuele stijl je ook kiest, het een positieve weerspiegeling is van beide kanten van deze vergelijking (de ervaring van de gebruiker en je bedrijf).
Combineer het beste van native en web apps.
Het zit zo: native apps zijn geweldig in het bieden van een naadloze ervaring voor uw gebruikers. Maar het kan duur zijn om ze te ontwikkelen en ze stellen u niet altijd in staat om onderweg alles te bieden wat u nodig hebt. Ze vergen ook meer werk als het gaat om updates en onderhoud.
Webapps zijn geweldig omdat ze veel eenvoudiger te ontwikkelen zijn en er geen app store nodig is – je hoeft alleen maar het web op te gaan vanaf je telefoon of tablet! Helaas zijn sommige dingen gewoon niet mogelijk met webapps (zoals pushmeldingen).
Vind je niche.
Wanneer u nadenkt over uw markt, bedenk dan dat het woord “niche” twee zeer verschillende betekenissen heeft:
- Een kleine groep mensen met een specifieke interesse (b.v. vogelaars)
- De kleinst mogelijke subgroep van een grotere groep die nog steeds een aanzienlijk inkomstenpotentieel vertegenwoordigt (b.v. mensen die van uilen houden maar pinguïns haten).
De eerste definitie is te breed om nuttig te zijn bij het bepalen van de markt voor uw app; de tweede definitie is te beperkt om een leidraad te bieden voor waar te beginnen met brainstormen over ideeën. Net zoals elke gemeenschap zijn eigen unieke economische ecosysteem heeft, heeft elke niche ook zijn eigen set uitdagingen en groeimogelijkheden. U moet een niche vinden die aan beide behoeften voldoet: het is groot genoeg dat er genoeg gebruikers zijn zodat u geld kunt verdienen met advertenties of abonnementen, maar klein genoeg zodat u zich niet overweldigd voelt door de taak die voor u ligt en daadwerkelijk iets nuttigs voor hen kunt bouwen zonder te verdwalen in kleinigheden over de wereld in het algemeen!
De beste manier om een niche te vinden is te beginnen met een probleem. Je kunt dit zien als een jeuk die je wilt krabben of iets dat je dwars zit, maar het moet iets zijn dat zo persoonlijk is dat het moeilijk te verwoorden is behalve in termen van je eigen gevoelens en behoeften. Dit kan vreemd lijken als je niet gewend bent om in die termen over problemen te denken – zijn ze immers niet allemaal gewoon problemen?
Dus daar heb je het. Een heleboel geweldige tools en processen om je te helpen je volgende app idee van de grond te krijgen. Nogmaals, we zeggen niet dat dit de enige manieren zijn om een app te maken, maar het lijkt er wel op dat dit een van de beste manieren is! En onthoud: welke methode je ook kiest, zorg ervoor dat het past bij wat je gebruikers willen en nodig hebben. Zo krijg je uiteindelijk iets heel bijzonders.